twingly statistik

Monday, October 29, 2012

Den lilla gryningshästen.

…levde för 60 miljoner år sedan och hade fyra tår !!!!!

Innan jag kom in på Sjuksköterskeprogramet läste jag in lite ämnen på komvux. Här kommer ett inlägg skrivet för nästan ett år sedan:

Suttit med näsan i naturkunskaps boken i flera veckor nu, den lilla gryningshästen är bara en av många saker jag lärt mig (skönt namn by the way, undra vem som kom på det och varför…? sprang han möjligtvis omkring på sina fyra små tår i gryningen? Och hur kom dom fram till de?? Finns säkert nån bra förklaring) 

Att han hade fyra tår har man i alla fall konstaterat genom fossiler…det med gryningen måste jag få  återkomma om.

Jag har oxå lärt mig en massa krånliga namn på celler och proteiner osv.  Pluggade som en blådåre på allt om kroppen, celler, dna  och matsjälkning…-visste ni att man sväljer ner en liter saliv varje dag…hur äckligt låter inte de !!! Fast egentligen är det bra…fast varför har jag glömt.. I varje fall, hade pluggat ALLT om kroppen och dess funktioner också kommer det en fråga om 2 st 21 dagar gamla björkar !!!! Hur tänkte dom nu då ???  Jag hade inte läst just den texten, trodde inte den var sååå viktig…

Men tillbaka till de där med fossiler, som dom hittar i olika lager av berggrund och kan fastställa lite om hur livet på jorden såg ut  för flera tusen år sen…jag tänker såhär, om vi spolar fram bandet lite…säg sådär några tusen år eller mer skulle detta då vara ett möjligt senario:

Här ser vi nu en primitiv homo sapiens från ca år 2000 ef. kr.  Detta är en kvinna i ca 25-års åldern, man kan tydligt se här att bröstvävnaden består av ett geleliknande matrial, vi har även hittat andra exempel från ungefär samma tidsera med samma matrial  i området  mun och läppar…??? Det lär jag ju aldrig få veta men lite kul ändå..istället för ett skellettet från t-rex hittar dom en välbevarad BMW X6a eller varför inte en  älg med två tår…en liten gryningsälg som springer mot solen…

                                                                        
   Den lilla grynningshästen gör entre…



No comments:

Post a Comment