twingly statistik

Saturday, October 27, 2012

OS 1976.


Varje födelsedag bjuds alltså en hel massa människor på tårtkalas i Mormor och Sörens stuga. En gång på våren och en på hösten. Menyn är stående, ALLTID smörgåstårta. Det kan vara farligt att ändra.

Oftast kommer det samma människor. Först har vi Bill han har skrivit en egen bajs-visa som han alltid sjunger. Och fast vi har hört den så många gånger förr så skrattar vi alltid så vi håller på att kissa på oss. Sen har vi Maj hon är gift med Bill. Hon sitter alltid med ett tålmodigt leende på läpparna när Bill drar igång med sin gitarr, jag undrar vad hon tänker..kanske tar hon en mikrosömn eller nåt...eftersom hon hört bajsvisan sååååå många gånger förr.

Varje gång kommer också en skojjig tant, hon blir tokigare och gaggigare för varje år. Hon kallar sig själv för pelikanen, varför är det ingen som vet. Hon drar en massa barnförbjudna skämt och dricker vin.
Alla som är där kan alla hennes repliker utantill och vet precis vad hon ska säga nästan hela tiden. Här kommer några av hennes (återkommande) repliker:

1. Nä nu ska jag gå hem och räkna sönerna. ( Hon har inga barn )
2. Nu ska jag ner och doppa torvan ! ( när hon ska bada)
3. Jag mår som en pelikan!

"Hitler" heter egentligen nåt annat men kallas så av "pelikanen" som han oxå är gift med.  Han avslutar alltid hennes meningar med ..men nu är du TYST!

Ibland blir det pinsamt.

Sören försökte en gång med avledande manöver när det höll på att spåra... detta hände:

S- Har du sett vad fint syrenbusken blommar ?
- Va?!'
S(igen)- Syrenbusken  har du sett vad fin den är ?
- Va....vilken buske?..................är det den bredvid brunögat du menar?
Då ville "Hitler" åka hem.

Och detta är bara ETT exempel på hur det kan bli...
Sen har vi K och M...trevliga men M blir sur när K dricker för mycket sprit.
Åsså Mamma och Sören som alltid kärleksfullt tvingar alla att äta mera smörgåstårta. Sören kan inte lämna mat...nåt sen han var liten, han äter ALLTID tills han blir svettig och får hjärtklappning. Bara.det.blir.tomt.på.tallriken.

Det får mig att undra hur jag själv kommer bli när jag blir gammal...kommer jag oxå fortfarande bli sur när Fredrik dricker för mycket sprit, eller alltid bjuda på samma mat och sjunga bajsvisor på kalas. Kommer Fredrik
skämmas lite för mig och ge mig ettt mindre smickrande smeknamn ? 

Nä, jag vet inte hur de blir men jag vet hur jag VILL att det ska bli.
Jag och Fredrik sitter i Holken i varsinn gungstol håller varanndra i handen och pratar om svunna tider. Vi har en massa barnbarn. 

Och på gården blommar syrenbusken som aldrig förr.












Passade på att låna Sörens jacka ifrån vinter OS 1976 när jag gick ut med hunden. En blågul jacka med ett svart bälte i midjan som mest såg ut som ett säkerhetsbälte från ett flygplan. Väldigt retro.

Fråga mig inte var han fått tag på den.




No comments:

Post a Comment