twingly statistik

Saturday, October 20, 2012

Garage med extra allt.


Sörens garage är ett kapitel för sig, och måste därför tillägnas ett alldelens eget blogg inlägg.
Stugan som vi kallar det, är egentligen Sörens föräldrahem. Där har han bott i hela sitt snart 64-åriga liv. Jag vet inte om garaget funnits riktigt lika länge men jag lovar att det är väldigt många års sparande som camperar där inne. Lådor, skåp, krokar och fack. Ikeas förvaringssystem är en fis i rymden jämfört med detta ! För här uttnyttjas varendaste centimeter och varje liten spik maximalt.

Vad du än behöver så trollar S fram det. -Problemet är bara att jag börjar glömma bort vart jag lagt vissa saker, säger Sören. Men det kan man knappast klandra honom för. Garaget är som en pizza med extra allt eller en superduper burgare deluxe med alla tillbehör. Allt finns här...någonstans. För Sören kan nämligen inte slänga något, det är emot alla hans principer. Så därför sparas allt från gamla telefoner (även de trasiga), små muttrar, sladdar eller gammal målarfärg i syftet "bra att ha en annan dag". Det är lite som en religon faktiskt.

Han tar oxå alltid rätt på skruvar och annat jox som han hittar. För att stoppa i garaget. Han behöver aldrig gå på Claes Ohlson, för han har ett alldelens eget litet gubbdagis hemma på gården. Däremot skulle han kunna konkurrera ut dom när som helst. Jag är precis tvärtom, jag rensar och kastar lite för mycket och lite för snabbt. Sen ångrar jag mig. Och då är det försent. I Sörens garage är det aldrig försent. Här får allt en andra, tredje och fjärde chans att komma till användning. Och det gör det oxå. Han har lagat cyklar, solstolar och diverse andra saker som jag annars bara skulle ha kasta och köpt nytt.

Han tar recycling till en helt ny nivå utan att ens veta om det. Nån borde ge honom ett pris för det. På riktigt.

Om man inte hittar det här så finns det inte någon annanstans heller.




No comments:

Post a Comment