twingly statistik

Saturday, December 24, 2016

Sanatorium.

Jag blir nästan aldrig sjuk.
Det är något jag brukar skryta om.
Det är liksom min grej.
Frisk som en nötkärna.
Och ja. Jag tog aldrig influensa vaccinet.
Fast jobbet betalade.
För jag blir ju aldrig sjuk.
Sen. blev. jag. sjuk.

För jag hade vårdat en patient som hade influensan.
Men det visste ingen då.
Och. Ja.
Om man inte vet.
Då vet man inte.
Och normalt när vi vårdar patienter med smitta brukar vi kitta upp oss.
Rock, handskar, munskydd och ibland till och med hårnät.
Men inte denna gång.
Tyvärr.

Började ana oråd dagen efter.
För jag kände mig sjuk.
Och vi hade fått veta att patienten hade influensan.
Det betyder i och för sig inte så mycket.
För vi kan vara lite hypokondriska av oss.
Vi som jobbar i vården.
Eller inte alla.
Men endel.
I alla fall på min avdelning.
Vi vet för mycket.
Har sett konstiga saker.
Inte bra.
Vi kan kalla det yrkesskada.

I alla fall. Tog en odling.
För att kolla om jag smittats med influensan.
Eller om det bara var en vanlig förkylning.
Sånt är bra att veta.
Blev tvungen att stoppa upp en pinne i näsan.
Det är en liten tops man sticker in.
Långt stoppar man in den.
Och så s.k.r.u.v.a.r man runt den där inne i näsborren.
Som en spik i näsan.
Känns som att näsan ska sprängas lite.

Jag brukar göra det på mina patienter lite då och då.
Och. Låt mig berätta.
Jag kommer aldrig
a.l.d.r.i.g
mera att  tänka "sluta schjåpa dig" när jag gör det på en patient nästa gång.

Svaret på provet kom idag.
Positivt på influensa.

God-Jul.


Lite såhär.
Fast med munskydd också.

No comments:

Post a Comment