twingly statistik

Sunday, December 25, 2016

Ovetenskapligt påstående

Nu när jag är sjuk har jag ägnat mig åt en hel del tv-tittande.
Och när jag låg där i soffan råkade jag zappa in på ett reportage där man frågade vad vi svenskar gillar bäst på julbordet.

Vet ni vad vi tycker är godast?
Kan ni gissa.
För det är inte riktigt klokt.
Om ni frågar mig alltså.

Köttbullar.
K.ö.t.t.b.u.l.l.a.r.

Ok, det kanske inte var den mest vetenskapliga undersökningen.
Men ändå.
Alltså.
Hallå liksom.

Jag vågar mig på en vild gissning här.
Helt ogrundat och ovetenskapligt.
Men nånting säger mig att medelsvenssons äter köttbullar m.i.n.s.t en gång i veckan till vardags.
Femtiotvå gånger om året alltså.
Om man äter tio stycken varje gång så blir det femhundratjugo stycken på ett år.
Det är många köttbullar.
Men det är tydligen inte tillräckligt många.
För vi måste ha det på julbordet också.
Man hade hoppats att vi hade haft lite bättre fantasi än så.
I alla fall en gång om året.
Men icke.

Egentligen gillar jag köttbullar.
Vi hade också det på julbordet.
För det är typ det enda ungarna äter.
Bara därför.
Och för att Fredrik vill.
Ok jag kanske vill det lite.
Men det är bara för att jag inte gillar Janssons, kalvsylta och sånt.
Har aldrig fattat folk som går upp av julmat.
För så gott är det inte.

Jag fördelar min viktuppgång mer jämnt över hela året istället.


Någon som blir sugen på julskinka ?


No comments:

Post a Comment