twingly statistik

Friday, September 2, 2016

Det vilar en förbannelse över tvättmaskinen

Tillbringar min lediga dag med att tvätta, bland annat Fredriks jobbtröjor.
Och jag har lärt mig den hårda vägen att man måste läsa tvättrådet på hans jobbtröjor.
För det är alltid nå BUGG. Och tre gånger har det blivit lite fel.
Med betoning på lite.
Krympt. lite. för. mycket.

Jag alltså har råkat tvätta fel.
För att jag inte läst tvättrådet jättebra.
Så denna solig dag läste jag tvättrådet.
Jättebra läste jag. Tyckte jag i alla fall.

30 grader stod det.
Det mesta hos oss tvättas i 40, om det inte är handdukar för då är det 60.
Jag kan det där. De mesta kläderna kan jag gradantalet utantill på.
Eftersom jag tvättat dom ca sjuhundratusen gånger.

Så.
Jag samlade ihop ALLA hans jobbtröjor som skulle tvättas i 30 grader.
För så stod det på tvättrådet.
Och man ska inte köra för tomma maskiner, för jag vill ju vara miljövänlig.

Vad glad han kommer bli när jag tvättat ALLA hans jobbtröjor.
Sen när jag öppnade maskinen och tog ut tröjorna insåg jag att han nog inte kommer tycka att det var jättebra att jag tvättat hans tröjor. Han kommer nog inte bli riktigt så glad som jag trodde.

Jag är helt säker på att det stod 30 grader på tvättrådet.
Men i alla fall då måste man ju dubbelkolla sig själv.
Och det stod faktiskt så. Trettio grader.

MEN.
Lite under trettiograders-baljan så stod det med
pyttepyttepyttepyttepyttepyttepytteliten text
"maskintvätt endast med ullprogram"

-Vill dom att man ska göra fel..?
Det kallas väl teknisk psykologi när man gör sånt där...ni vet några som sitter där och tar fram instruktioner som ska vara lätta att följa. Som tex bruksanvisningar, eller att man lätt ska förstå, bara genom att titta på fjärrkontrollen, hur man byter kanal eller höjer volymen.
De har säkert pluggat många år på nån fin högskola och har säkert doktorerat.

Jag anser i alla fall att dom misslyckats med tvättrådet.
Eller kanske dom aldrig anlitades av företaget som gjorde tröjan.
Inte vet jag.

Men nu vill jag vara en positiv människa så jag säger bara att jag tror det finns en stor utvecklingspotiential inom området.

Det kan vara så att jag måste lära mig att läsa lite mer noggrant på tvättrådet.
Men det är fjärde gången, nu så jag vet inte om det kommer gå.

MEN.

Det kan också vara så att det vilar det någon slags förbannelse över tvättmaskinen, kanske universum försöker säga mig att  jag inte ska tvätta Fredriks kläder. Kanske Fredrik får börja sköta sin egen tvätt.

Blir lite av en "win win situation" faktiskt.

Till vänster Frejas tröja. Hon är 2 år.

No comments:

Post a Comment