twingly statistik

Saturday, July 2, 2016

Balans i livet

Vi måste ta en stund och prata om det här med frukost, dagens viktigaste mål.
Det pågår nämligen en diskussion i våran familj om vad som är bra att äta till frukost och vad som inte är det, framförallt handlar diskussionen om vad man ska ge barnen att äta på morgonen. Jag överdriver i.n.t.e när jag säger att den har pågått i något år nu. Och vi kommer ingen vart, för ingen tänker ändra åsikt och vi blir så upprörda när vi pratar om det så det är bäst vi låter bli. Så det här får bli sista gången jag resonerar om det här.

Såhär ligger det till, Fredrik tycker att barnen ska äta gröt till frukost. Gröt och ägg. För det åt han när han var liten. Varje morgon stod det framdukat gröt och ägg på frukostbordet när han vaknade. Och det var jättebra, och han klagade aldrig så jag antar att han tyckte det var jättegott. I 15 år.

Jag kommer inte ihåg vad jag åt till frukost när jag var liten, men antar att det var lite olika saker.
För om det var samma sak i 15 år skulle jag komma ihåg det.

Men mina barn är inga grötfantaster. Så då får man prova något annat. Ett vinnande koncept i våran familj har varit rostat bröd. Ibland med marmelad på. För det äter dom. Men det är inte bra. Å nej bara snabba kolhydrater och socker, och en liten poäng har han där så mycket kan jag ge honom, men är det inte liiite bättre med rostat bröd än en tom mage? Inte vet jag. Vi vet ju alla vad lågt blodsocker kan göra med en 9-åring, ingen rolig upplevelse om ni frågar mig. Frågar man mina barn vad dom vill ha till frukost så säger 9-åringen glass och 2-åringen blass, och därför vill jag nog påstå att det känns som en seger när jag lyckas få dom att äta rostat bröd till frukost.

Men vet ni, varje gång vi åker och handlar så ploppar det upp ett nytt paket med flingor i skafferiet. Och det är inte jag som är skyldig. Så uteslutningsmetoden säger mig att det borde vara den andra vuxna personen i hushållet. Nu är ju inte jag någon expert på ämnet men är det inte ganska mycket snabba kolhydrater och socker i flingor också ?

Räknat flingpaket i skafferiet.
Åtta stycken hade vi.
Inte.normalt.

Måste vara kompensation för att han åt så mycket gröt och ägg när han var liten.
Man kan med finare ord kalla det för balans i livet.


Sommarfrukost

No comments:

Post a Comment